Creatief, digitaal, bureau

‘En wat als je iets met Simon begint?’, vroeg mijn vriendin. Gefascineerd keek ik naar de wijn die in haar glas walste. ‘Met? Dat… dat is eigenlijk geen slecht idee. Misschien moet ik hem eens sturen.’ Een paar dagen later zaten we samen in Amour. Toen kon dat nog, op restaurant gaan. Meer zelfs: het woord ‘lockdown’ leek op dat moment iets uit een Amerikaanse actiefilm waarin Jason Statham voor de tiende keer de wereld moet redden.

Tussen drie happen en vier pinten door bespraken we het wilde idee om samen iets op te starten. Een plan dat uit een jongensboek had kunnen komen en dat bij ons alle twee al jaren in het achterhoofd sluimerde. Een eigen bedrijf. Aangeschoten van de pintjes en elkaars enthousiasme namen we afscheid. Wie weet, ooit, het zou de maks zijn, hebben we al een naam?


In de maanden daarna gingen we af en toe op café om verder te fantaseren. Aanvankelijk leek het vooral op luidop dagdromen - hoe zou een ideaal bureau werken? - maar gaandeweg werd alles concreter. De coronacrisis was het duwtje dat we nodig hadden om onze dromen écht om te zetten in realiteit. Samen zouden we een creatief digitaal bureau beginnen. Drie woorden die niet lukraak gekozen zijn.


Creatief

Wij houden van mooie en originele dingen. Het werk van Parra, Momkai en Vruchtvlees, bijvoorbeeld, of de teksten van Pepijn Lanen. Opvallend veel Nederlanders - met onze naam Hartstikke steken we die voorliefde voor het Noorden ook niet onder stoelen of banken.


Digitaal

Zowel Simon als ik voelen ons het meest thuis tussen de bits en bytes. Of het nu websites, online campagnes of podcasts zijn: dit is waar ons hart sneller van gaat slaan. Daardoor kunnen we ook meepraten met techbedrijven - woorden als ‘automatic calibration’ of ‘IoT Cloud Platform’ zijn meer dan tongtwisters. Wij weten wat daarmee bedoeld wordt.


Bureau

We willen de lat graag hoog leggen. Niet drie-managementlagen-hoog, maar zo hoog dat we over een aantal jaar kunnen samenwerken met de creatievelingen waar we nu alleen maar van kunnen dromen. Wijlen Erik van Bruggen leerde me veel belangrijke dingen, maar eentje stak erboven uit: dream out loud. Daarom is dit alvast een bucket list met klanten waar we ooit voor willen werken:


Niets onverwacht dus voor de mensen die me kennen. Er is nog zoveel meer om over te schrijven, maar daar hebben we de komende maanden, jaren en decennia ruimschoots de tijd voor. Het belangrijkste is nu dat een eerste versie van onze website live staat. Hartstikke leeft - en daar zijn wij hartstikke blij mee.

MEER INZICHTEN